Symbol Zakładów Lniarskich ocalony


Symbol Zakładów Lniarskich ocalony

Po wielu latach zapomnienia, zakładowa lokomotywa 409Da-271 stojąca przy Muzeum Lniarstwa odzyska swój dawny blask. Nowy wygląd to jednak nie koniec prac renowacyjnych nad maszyną. Już we wrześniu turyści odwiedzający naszą placówkę, zobaczą historyczną „ciuchcię” w zupełnie nowej odsłonie.

Żyrardowskie torowisko, choć od wielu lat nieużytkowane, wciąż jest symbolem pięknej historii miasta oraz Zakładów Lniarskich. Do lat osiemdziesiątych służyło robotnikom w przewożeniu materiałów produkcyjnych między poszczególnymi oddziałami Fabryki, jako bocznica Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Infrastruktura kolejowa to jednak nie jedyny element, który zachował się po dawnym torowisku.

Z tysięcy lokomotyw sunących prężnie po żelaznym torze, dziś cudem ostała się tylko jedna. Po upadku Zakładów Lniarskich żyrardowianie widzieli „ciuchcię” tylko z daleka na terenie VT ENERGO wśród chylących się ku upadkowi budynków, krętych torów i zniszczonych podkładów kolejowych. Zardzewiała i nieużyteczna została sprzedana na złom. Dzięki ludziom dobrej woli udało się uratować ją przed zniszczeniem. Na początku 2015 roku lokomotywa 409Da-271 stała się własnością Muzeum Lniarstwa, gdzie przez ponad 2 lata stała na muzealnym parkingu. Chcąc uratować od zapomnienia piękny symbol prosperujących lata temu Zakładów Lniarskich podjęto decyzję o przetransportowaniu jej na plac przed Muzeum Lniarstwa, gdzie do dziś dostojnie wita turystów.

Dzięki zaangażowaniu pana Jarosława Ruszkowskiego oraz grupy Makiety i dioramy kolejowe, której przewodniczy, lokomotywa została poddana gruntownej rewitalizacji. Odzyskała nie tylko piękny kolor, ale również światła i oznakowanie. To jednak nie koniec prac renowacyjnych. Już niebawem 409Da zostanie zaopatrzona także w efekty specjalne, które pozwolą poczuć odwiedzającym niezwykły klimat XIX-wiecznej osady fabrycznej. Końcowy efekt zobaczyć będzie można pod koniec września br.

Lokomotywa jest dla Żyrardowa nie tylko pięknym symbolem nieistniejącej już Fabryki Lnu, ale przede wszystkim prężnie działającego miasta, które w ubiegłym wieku pełniło funkcję jednego z najważniejszych i największych ośrodków produkcyjnych w kraju i Europie.